JAKARTA: Komandan kapal selam KRI Nanggala-402, Leftenan Kolonel Laut Heri Oktavian didakwa pernah menzahirkan kekecewaan kerana proses baik pulih (overhaul) kapal selam itu sering tertangguh.
Lapor Tribunnews, perkara itu disampaikan oleh wartawan Kompas, Edna C Pattisna yang sebelum ini pernah menemu ramah Heri untuk menulis tentang Kesatuan Kapal Selam di Surabaya.
ARTIKEL MENARIK:Terkini ketua tentera Indonesia dedahkan ada benda yang keluar dari kotak dalam kapal selam tu. Sebak rupanya ini antara usaha yang Kru kapal sempat buat untuk selamatkan diri.
Jelas Edna, hubungannya dengan Heri mulai rapat selepas penemuan itu dan keakraban yang terjalin membuatkan anggota tentera laut itu tidak canggung berkongsi pendapatnya mengenai aset kapal selam di negara ini. “Heri mengetahui betapa perlu dan pentingnya untuk Indonesia mempunyai aset ketenteraan, termasuk kapal selam yang berfungsi dengan baik bagi menjamin keselamatan negara.
“Beliau kesal kerana proses baik pulih Nanggala sudah tertangguh sejak 2020 walhal kapal selam itu perlu dibaiki segera kerana keadaannya sudah teruk,” katanya. Namun, hasrat Heri untuk menyaksikan kapal selam itu diselenggara tidak kesampaian apabila beliau dan 52 anak kapal lain terlibat dalam kejadian yang menyayat hati.
Heri dilantik sebagai Komandan Nanggala pada 3 April 2020. Pada 2012, kapal selam tersebut melakukan ujian tmbkan torpedo, namun gagal menyebabkan tiga anggota tentera pergi menghadap illahi. Terdahulu media melaporkan Kesemua 53 kru KRI Nanggala-40 disahkan pergi menghadap illahi selepas kapal selam itu dipercayai pecah kepada tiga bahagian.
Perkara itu diumumkan oleh Ketua Tentera Nasional Indonesia (TNI), Hadi Tjahjanto. Katanya, berita menyedihkan itu disahkan berdasarkan bukti-bukti yang ditemukan sepanjang usaha mencari dan menyelamat kapal selam itu dijalankan sejak Rabu lalu. “Dengan dukacitanya dimaklumkan semua anak kapal KRI Nanggala-402 sudah pergi menghadap illahi selepas kapal selam itu tenggelam.
“Beberapa bahagian badan kapal selam juga sudah ditemukan berdasarkan visual bawah air yang dilakukan oleh kapal tentera Singapura, MV Swift,” katanya. Jelas beliau, antara bahagian yang dikenal pasti termasuk bahagian belakang dan luar badan kapal selam, sauh serta jaket keselamatan anak kapal.
Kapal selam tersebut dilaporkan terputus hubungan pada Rabu laku sebelum disahkan tenggelam. Menurut agensi berita antarabangsa, KRI Nanggala 402 yang menjalani beberapa naik taraf menyertai latihan tentera laut di pesisir pantai Bali ketika ia meminta kebenaran untuk menyelam dan kemudian terputus hubungan.
Kapal selam buatan 1979 ini dikatakan terputus hubungan ketika tenggelam sedalam 700 meter di dasar laut, melebihi keupayaannya untuk ber.ahan terhadap tekanan persekitaran. KRI Nanggala 402 seberat 1,300 tan jenis 209 diesel elektrik pernah dibaik pulih pada 1989 di Jerman dan kemudian pada 2012 di Korea Selatan dengan strukturnya diganti serta sistem penggerak, sonar dan snjta dinaik taraf.
Misi pencarian bertukar kepada usaha mengeluarkan kapal selam itu selepas serpihan yang ditemui menggambarkan ia mungkin terputus ketika tenggelam ke dasar laut. Kapal prang, pesawat dan ratusan anggota tentera dikerah dalam misi mencari KRI Nanggala 402 sejak ia dilaporkan hilang minggu ini ketika menjalani latihan ketenteraan, dengan harapan ia dapat ditemui sebelum kehabisan bekalan oksigen.
Namun, semalam tentera laut memaklumkan penemuan serpihan daripada kapal selam itu, lalu mengesahkan ia tenggelam dan mengakhiri harapan menemui individu yang terselamat. Seramai 53 anak kapal masih tidak ditemui. Ramai yang mendoakan mereka pada posting media sosial dengan tanda pagar prayfornanggala402.
Pelbagai ucapan dan doa dikirimkan mengenang jasa dan pengorbanan parajurit KRI Nanggala 402. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: http://trendingsangat.pw/2021/04/komkri-henri-suruh-beki/
PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Terkini Ketua Tentera Indonesia Dedahkan Ada Benda Yang Keluar Dari Kotak Dalam Kapal Selam Tu. Sebak Rupanya Ini Antara Usaha Yang Kru Kapal Sempat Buat Untuk Selamatkan Diri.
Kehilangan ‘misteri’ kapal selam KRI Nanggala-402 di perairan Bali, Indonesia pada 21 April lalu telah menggemparkan dunia. Namun bagaimanapun, ‘misteri’ itu terungkap apabila pihak berkuasa tempatan menemui kira-kira enam serpihan yang dipercayai datang daripada lokasi terakhir keberadaan kapal berkenaan.
Ketua Tentera Indonesia iaitu Hadi Tjahjanto dengan sayu telah mengumumkan seramai 53 kru KRI Nanggala-402 pergi menghadap illahi dalam kejadian itu. Terbaru, Ketua Tentera Laut Indonesia iaitu Yudo Margono mengungkap kapal selam itu cuba untuk berusaha menyelamatkan diri mereka sewaktu dalam keadaan darurat.
Cuba untuk selamatkan diri
Memetik laporan Tribun News, berdasarkan penemuan yang dibuat Tentera Laut Indonesia (KSAL) di mana mngs kapal selam itu berusaha mengeluarkan ves keselamatan yang terdapat di tempat khusus. Namun, ves keselamatan itu tidak sempat dipakai kerana dipercayai berdepan dengan situasi darurat ketika itu.
Escape suit MK 11 merupakan barang yang ditemukan oleh kapal selam ROV MV Swift Rescue dari Singapura di dasar lautan perairan Bali itu. Kebiasaannya, Escape suit MK 11 akan disimpan di dalam sebuah kotak khas dan akan dikeluarkan ketika waktu darurat.
Dengan penemuan ini, KSAL menyifatkan anak kapal seupaya untuk mengambil dan memakai ves keselamatan dari kotak tersebut namun, tidak sempat berkemungkinan mereka berdepan dengan situasi yang lebih darurat. Dengan kedalaman penemuan kapal KRI Nanggala-402 di kedalaman 838 meter membolehkan potensi untuk menyelamatkan kru anak kapal adalah tipis.
Bekalan oksigen yang ada hanyalah mampu bertahan selama 72 jam sahaja. TNI menjangkakan hayat KRI Nanggala akan berakhir pada 3 pagi Sabtu dan sekiranya tetap gagal ditemui, tiada apa lagi boleh diharapkan melainkan pemergian yang menyambut.
Pencarian demi pencarian dijalankan hasil kerjasama pelbagai negara atas nama kemanusiaan. Namun ternyata Allah lebih sayangkan mereka, maka 53 kru yang tersepit antara hidup dan mati, akhirnya tumbang ke bumi dan pergi menghadap Ilahi.
Pencarian berakhir apabila pihak penyelamat menjumpai bangkai KRI Nanggala yang dilapor patah tiga. Hancur, lebur, musnh ditelan lautan dalam yang menghimpit rkus. Tiada ucapan selamat tinggal, hanya cebisan sejadah menjadi ‘nisan’ di psra wira-wira negara ini.
Sumber: Tribun News via limauasamboi
Ramai Yang Pelik Sebab Anak Kapal Tak Usaha Keluar Dari Pintu Kecemasan. Sekali Ini Penjelasannya Buat Ramai Yang Tergamam.
INI BUKAN PARAS DADA ITIK – Saya tertarik baca komen-komen Iiar berkenaan kes tenggelamnya kapal selam milik TNI-AL KRI Nanggala 402. Ada komen bertanya kenapa anak² kapal tidak berusaha membuka pintu kecmasan serta kenapa tidak cuba berenang ke luar dan naik ke atas.
Bagi menjawab komen-komen Iiar ini pertama kita harus faham bahawa sesetengah warganet tidak pernah mengambil tahu tentang kapal selam, jauh sekali dunia pertahanan amnya. Jika hal semudah beza antara kaliber peIru pun mereka tak tahu inikan pula hal-hal lebih teknikal dan mendalam.
Harus diketahui bahawa kapal seIam dicipta untuk menyelam pada kedalaman tertentu dan kapal selam tidak mempunyai sebarang pintu kecemasan dan ini bukannya macam Bas Kilang Matsushita warna biru dengan tertulis PINTU KECEMASAN di belakang badan bas. Bahkan pintu kapal selam berupa hac tu direka supaya berupaya menahan air laut daripada masuk ke dalam ruang kapal.
Selanjutnya kedalaman dan tekanan. Pada kedalaman 700m adalah mustahiI bagi manusia berenang ke luar. Ini kerana tekanan pada kedalaman 700m dikirakan pada sekitar 70ATM sedangkan tubuh manusia tdak mampu menahan tekanan sedalam itu. Pada tekanan 3 atau 4 ATM pun manusia sudah merasa tekanannya. Tahu tak 700m tu hanya kurang 300m nak mencukupkan 1km? Itu sangat dalam.
Apa jadi jika manusia tetap keluar pada kedalaman 700m dan cuba berenang naik ke atas. Mustahil. Kerana gegendang teIinga akan serta merta pech, paru2 berdrh dan peh sebelum sempat manusia sampai ke permukaan laut. Andai kapal seIam terdampar
pada kedalaman 300-400 meter mungkin barangkali boleh difikirkan. Tekanan pada kedalaman 700m bukan semacam kita berenang riang ria di kolam renang paras dada itik sambil diperhatikan dek ckro minum air oren, ada payung kecil pada gelas. Bukan.
Persnjataan moden hari ini melibatkan banyak faktor sains dan bukan boleh dikomen secara sesuka hati. Harus difikirkan mengapa begitu begini sebelum ianya layak untuk kita perkatakan dengan hujah yang baik berserta contoh yang baik. Komen sebarangan menunjukkan bahawa kita bukan seorang yang banyak membaca dan tahu apa yang kita komenkan.
Pun begitu di kesempatan ini saya menyeru warga net yang membaca posting ini agar sama-sama mendoakan buat ketenangan mereka yang terlibat dalam kejadian ini serta waris-waris mereka dikurniakan kekuatan dalam mengharungi masa yang sukar ini. Malaysia dan Indonesia negara jiran serumpun. Cubit paha kanan paha kiri terasa.
Kredit: Hafiz Ostmann
PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.
Akhirnya Tentera Laut Bongkarkan Apa Yang Berlaku Sebenarnya Terjadi Pada Kapal Selam Kri Nanggala. Rupanya Ini Yang Terjadi Buat Ramai Tak Sangka.
Yudo Margono (kiri) dan Panglima TNI Hadi Tjahjanto (tengah) hadir pada sidang media bersama barangan yang ditemui dari kapal selam KRI Nanggala 402, di Bali, 24 April, 2021. ANGKATAN Laut Tentera Nasional Indonesia (TNI) menolak kemungkinan kapal selam KRI Nanggala 402 yang hilang Rabu lalu di Perairan Bali meletup di dasar lautan.
Keyakinan itu dinyatakan Ketua Turus Angkatan Laut TNI, Laksamana Yudo Margono susulan penemuan serpihan yang dipercayai dari kapal selam terbabit. “Ia tiada kena mengena dengan letpn kerana, sekiranya ianya berlaku, kapal itu pasti msnah sepenuhnya bersama kesemua barangannya,” katanya pada satu sidang media di Denpasar, Bali pada Sabtu. Pada sidang itu, beliau turut menunjukkan barangan yang ditemui dari kapal itu.
Antara barangan yang ditemui dari kapal selam KRI Nanggala 402. Tambahnya, operasi mencari dan menyelamat (SAR) kapal yang membawa 53 anak kapal itu memasuki fasa baharu dengan mengambil kemungkinan kapal itu telah tenggelam dan tiada yang terselamat. Ia selepas kapal selam buatan Jerman itu dipercayai kehabisan bekalan oksigen pada awal pagi Sabtu selepas hil4ng lebih 72 jam.
Sementara itu, sebuah pesawat peninjau Amerika, P-8 Poseidon, dan sebuah kapal perang Australia tiba pada awal pagi Sabtu bagi menyertai operasi pencarian. Beberapa negara lain termasuk Malaysia dan Singapura juga terlibat dalam menyalurkan bantuan dalam operasi mengesan kapal selam terbabit. KRI Nanggala sudah dijumpai di bawah dasar laut perairan bali 850 meter dibawah dasar laut.
Nanggala 402 Terbelah Tiga – Ketua Angkatan Laut Indonesia
Ketua Angkatan Laut (KSAL) Laksamana TNI Yudo Margono memaklumkan keadaan kapal Nanggala-402 terbelah menjadi tiga bahagian. “Ini terdapat bahagian-bahagian dari KRI Nanggala. Di sana KRI Nanggala terbelah jadi tiga bahagian,” kata Yudo dalam satu sesi temubual. Yudo memberitahu bahawa keadaan kapal tersebut didapati berdasarkan pantauan Kapal Bantu Angkatan Laut Indonesia (KRI Rigel).
“Kontak ditemui dalam keadalaman 800 meter. Kemudian dikenal pasti kontak tersebut oleh MV Swift Rescue pada 07.37 waktu Indonesia.” “Dan pada jam 09.04, ROV Singapura mendapatkan kontak visual pada posisi 7 darjat 48 minit 56 detik selatan dan 114 derajat 51 minit 20 detik timur, tepatnya dari titik tenggelamnya Nanggala berjarak lebih kurang 15000 yard di selatan, pada kedalaman 838 meter terdapat bahagian-bahagian dari Nanggala.”
“Di sana Nanggala terbelah menjadi 3 bahagian,” tambahnya. Panglima Tentera Nasional Indonesia (TNI), Hadi Tjhajnto sebelum ini menyatakan bahawa Nanggala dipercayai tengglam.
Akhirnya ditemui jua kamu Nanggala
Salam Takziah admin dan Rakyat Malaysia ucapkan kepada ahli keluarga,TNI AL dan rakyat Indonesia Semoga mereka tabah dan bersabar Perginya perajurit di bulan mulia atas tugasan murni bakti pada pertiwi. Al Fatihah (Dibaca)
Sumber FB : Asean Security Observer
FAKTA
– 534 meter (1752 kaki) Adalah Kedalaman (lautan) maksimum pernah dicapai oleh manusia tanpa menggunakan pesawat. – 685.8 meters (2,250 kaki) adalah Tekanan tahap tinggi ( di dalam kebuk hiperbarik) yang dicapai oleh manusia. -300 meter (984 kaki) adalah Kedalaman praktikal bagi manusia bekerja bernafas dengan gas campuran.
– 50 meter (164 kaki) adalah Kedalaman praktikal bagi manusia bekerja bernafas dengan udara mampat. – 7000 meter adalah Kedalaman maksimum bagi `Remote Operated Vehicle) – 1300 meter adalah Kedalaman maksimum bagi kapal selam military. – 11,000 meter (11km) adalah Kedalaman maksimum dicapai bagi kapal selam penjelajah
Kapal selam kategori militari yang direka boleh menyelam sehingga kedalaman melebihi 1000 meter datang dari 2 kuasa besar dunia iaitu Rusia dan Amerika Syarikat. Kapal selam Rusia K-278 Komsomelets boleh menyelam sehingga kedalaman 1300 meter (4265 kaki).
Lunasnya diperbuat dari titanium, dengan material tersebut menjadikannya mampu menahan tekanan tahap tinggi melebihi daripada lain-lain kapal selam yang diperbuat menggunakan besi bukan titanium. Kapal selam nuklear terbaik milik US kelas seawolf mampu 730m (2400kaki saja)
Sumber: VOCKET via citer maya
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber :http://trendingsangat.pw/ via https://www.dedah.site/
Post a Comment