Meninggal Dunia Akibat Serangan Jantung, Ini Fakta Menarik Penyanyi Dan Pelakon, Aman Shah Buat Ramai Akan Merindui

Penyanyi dan juga pelakon, Aman Shah telah menghembuskan nafas terakhirnya pada jam 2.30 petang tadi di usia 68 tahun. Inna lillahi wainna ilayhi rojiun.

Meninggal Dunia Akibat Serangan Jantung, Ini Fakta Menarik Penyanyi Dan Pelakon, Aman Shah Buat Ramai Akan Merindui



Menurut laporan Harian Metro, Allahyarham yang popular dengan lagi Kepulangan Yang Dinanti itu dipercayai meninggal dunia akibat serangan jantung. Sebelum ini, Allahyarham telah dirawat di Institut Jantung Negara (IJN) sejak minggu lepas lagi.

ARTIKEL MENARIK:“Kisah Pulak, Aku Kaya Juga..” Peserta Pertama Tersingklr TerpaIingJuara, Lni Respon Ifa Raziah Mngejutkan Rmai


Jenazah dijangka akan dikebumikan hari ini. Takziah diucapkan buat ahli keluarga dan semoga Allahyarham ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman.

Menurut pembantu khas adik Allahyarham, Amirudin Mokhtar, Aman Shah dimasukkan ke hospital berkenaan sejak minggu lalu.

“Allahyarham sudah berada di hospital beberapa hari lalu untuk menjalani pembedahan yang dijadualkan lebih awal.

“Saya difahamkan pembedahan yang berlangsung semalam berjalan lancar, tetapi kemudian ada komplikasi pada jantungnya.

“Buat masa ini keluarga terdekat masih menunggu makluman lanjut daripada pihak pengurusan hospital.

Filem Darah Satria, dan lagu Raya “Kepulangan Yang Dinanti” Paling Di Ingati

“SAYA masih ingat lakonannya sebagai pegawai tentera yang cedera parah terkena jerangkap samar dalam filem Darah Satria.

“Dan mana mungkin kita semua lupa lagu dendangannya Kepulangan Yang Dinanti setiap kali menjelang Aidil Fitri.

“CEO Datum Corp, Tuan Azmil Shukor sempat menziarahi sahabat karibnya itu di IJN malam tadi.

“Pukul 2 petang tadi, dia menghembuskan nafasnya yang terakhir dalam usia 68 tahun.

“Innalilahiwainalilahirojiun…AMAN SHAH”-bekas wartawan Syahrill A. Kadir

Lagu Raya Best Kepulangan Yang Dinanti – Aman Shah




 

Leftenan muda arif dinaikkan pangkat – Darah Satria

 

Sebelum ini penyanyi yang popular Adikku Pandai Menari itu pernah dimasukkan ke Hospital Melaka pada Oktober tahun lalu berikutan masalah sama.

Sepanjang hayat, lelaki kelahiran tahun 1954 di Johor Bahru itu bergelar anak seni sejak 1979 sebaik mengikat kontrak dengan syarikat rakaman EMI pada tahun 1980 hingga 1987.

Selain popular dengan lagu Adikku Pandai Menari, Allahyarham juga pernah menempah kemasyhuran menerusi lagu Kepulangan Yang Dinanti yang sering dimainkan setiap kali sambutan Hari Raya Aidil Fitri. Aman Shah juga kerap membintangi beberapa buah filem termasuk Darah Satria, Azura dan banyak lagi.

Sehingga kini jenazah masih di IJN sebelum dibawa Masjid Alam Damai Cheras untuk disolatkan dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Alam Damai, Cheras, Selangor

Allahyrham fokus akhirat

Selain itu, Allahyrham pernah memberitahu tidak mahu terikat dengan mana-mana pihak kerana akan membuatkannya hilang fokus terhadap dunia barunya.

” Saya tak nak lagi terlalu duniawi. Saya sekarang terpaksa tarik diri sikit dan perlu lebihkan fokus ke alam akhirat. Saya mengaku dulu terlalu sibuk dengan karier sebagai artis dan terleka.

” Alhamdulillah sekarang saya cukup masa untuk dunia dan akhirat. Itu yang penting bagi saya sekarang.

” Saya banyak muhasabah diri setiap kali berada di rumah. Itu yang bagusnya kalau tak sibuk kerana banyak masa boleh digunakan untuk berfikir dan merenung apa yang akan berlaku,” katanya dipetik sebagai berkata pada 2018.

Menurut Aman, perubahan yang berlaku dalam dirinya ini bermula selepas usianya mencecah 50-an.

” Dulu saya tak dapat buat amal ibadat kerana terlalu fokus pada kerjaya. Jadual dan masa memang padat.

” Rasanya artis sekarang pun kalah dengan artis zaman saya. Kadang-kadang nak balik rumah pun tak sempat,” katanya.

Selesa hidup solo

Memetik laporan Hmetro pada 2018, Allahyrham bercerita kisah peribadi di mana dia mengakui sudah hidup solo sejak enam tahun lalu (2012). Dia boleh menerima takdir hidupnya dan tetap menjalani kehidupan seperti biasa.

” Insya-Allah kebahagiaan sebenar sudah ada dalam hati dan jiwa saya. Saya dah tahu apa yang saya cari.

” Bagaimanapun, saya tak tutup pintu hati terhadap wanita kerana memang ada orang yang sudi menjadi peneman saya. Cuma, syarat yang saya bagi kepadanya agak berat juga.

” Dulu saya tiada syarat untuk wanita dan kalau suka terus kahwin. Sekarang saya kena duduk dengan wanita itu dan jelaskan ciri-ciri yang saya nak,” katanya.

Allahyrham pernah berkahwin tiga kali. Dengan isteri pertama, dia mempunyai seorang anak dan dia kini mempunyai empat cucu.

Menerusi perkahwinan kedua, dia mempunyai tiga anak yang kini menetap di Singapura. Dengan bekas isteri ketiga, dia dikurniakan dua anak yang kini berada di tingkatan satu dan tahun satu.

Kredit: Harian Metro


Kredit -Trending Sangat


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post